Pracovní review: UKOLÉBAVKA



Sarah Dessenová
UKOLÉBAVKA
Oficiální anotace:
„O lásce už jsem neměla žádné iluze. Přicházela a odcházela, ranila, a někdy taky ne. Lidé nemají být spolu navěky, bez ohledu na to, co se zpívá v písních.“
Remy nevěří v lásku, a ostatně proč by měla? Její matka se popáté vdává a její otec, kterého nikdy nepoznala, jí zanechal jen jednu ubohou píseň – Ukolébavku, kterou si lidé tak často a tak absurdně nechávají hrát na svatbách.
Remy ale věří na zábavu, a tak o kluky nemá nouzi, s kamarádkami chodí pařit a vůbec si užívá života. Přesně podle plánu, s cynismem, nadhledem a jistou dávkou blahosklonnosti nad city ostatních. Pak se ale objeví Dexter a snaží se jí převrátit život vzhůru nohama. Otázkou je, zda o to ledová královna Remy vůbec stojí…
Pokud jste o Sarah Dessenové ještě neslyšeli, tak vězte, že je to jedna z nejúspěšnějších současných YA autorek. Píše v zásadě jen realistickou fikci, nečekejte tedy žádné upíry, vlkodlaky ani čarování. Ale o to víc lásky a přátelství a nenávisti a vůbec emocí obecně. Každá nová kniha téhle paní raketově vyletí v žebříčku prodejnosti New York Times Bestseller List. A poté, co jsem si přečetla Ukolébavku, se tomu vlastně vůbec nedivím. Sarah totiž naprosto dokonale dovede uhodit hřebíček na hlavičku. Její charaktery jsou věrné, a i když vám třeba lezou na nervy, dokáže příběh vystavět tak, že se od něj nebudete moci odtrhnout. A proto jsem ráda, že její knížky konečně začínají vycházet v češtině. Mám dojem, že podobné knihy v záplavě fantasy témat na českém trhu trochu scházejí, a to je škoda, no ne? Ukolébavka česky vyjde už 17. října.

A k příběhu samotnému. Jak už jsem naznačovala, Sarah Dessenová umí vykreslit charaktery, jejichž osudy napjatě sledujete, ač docela nechápete motivaci jejich jednání. Nebo je možná napjatě sledujete právě proto :) No a Remy, hlavní hrdinka Ukolébavky, je přesně taková. Ledová královna, co nevěří na lásku. Pragmatická a suchopárná s životem nalinkovaným pěkně podle pravítka. Tímhle mi děsně lezla na nervy, protože já taková vůbec nejsem. Fascinovalo mě a vytáčelo, jak přesně ví, co se svým životem. A jak si za tím dovede svědomitě jít. Pak tu ale byly okamžiky, kdy jsem jí naprosto rozuměla. Co si budeme nalhávat, ono to s těma klukama nikdy není jednoduché a v zásadě jsem některé její postoje chápala. Navíc když si uvědomíte, v jakém prostředí vyrostla. V rodině, kde láska vlastně nikdy nefungovala. Kdyby se vaše matka pětkrát vdala a zas rychle rozvedla, taky by z vás asi nebyl nadšený a neohrožený romantik. Tím člověk asi do krve dostane velkou dávku skepse a ovládne umění rozchodů raz dva... a když se pak takovéhle holce do života nachomýtne kluk jako Dexter, je na zápletku zaděláno. Tenhle Dexter navíc v celém příběhu vyvažuje okamžiky, kdy si říkáte, že Remy fakt už nevydýcháte. Dexter je totiž naprosto boží. A dokonale nedokonalej. Vlastně mi tahle knížka v některých okamžicích a hlavně v povaze vztahu, který je mezi hlavními hrdiny, trochu připomínala Nicka a Norah. Ukolébavka je sice o něco "obyčejnější" love story klasičtějšího střihu. Ale Dexter je Nickovi dost podobný. Ačkoliv si Nicka představuju jako trošku většího hezouna a ne tak neohrabaného, oba jsou  muzikanti, oba neoblomní a svéhlaví kluci, co si jdou dost za svým a vědí, jak holku dostat... myslím, že by byli i kámoši, kdyby se potkali :D

Stejně jako u Nicka a Norah si nemyslím, že bych se tu měla rozepisovat o ději knihy. Jednak je to love story, takže většina z vás asi odhadne, jak to může dopadnout... a jednak bych chtěla, abyste tuhle recenzi brali hlavně jako doporučující, nechci vás zkrátka o nic připravit, protože si to musíte přečíst. A jakmile bych to tu začala rozepisovat stránku po stránce, určitě by se mi nepovedlo zachytit atmosféru téhle knížky, která je asi nejdůležitější. Ale vážně, tahle kniha stojí za to. Kvalitní dívčí čtení a toho není nikdy dost!






photos from weheartit.com

3 komentáře:

  1. Ha! Dexter a Nick kámoši, to by byla zabijácká kombinace, úplně je vidím, jak společně říkají Nesnášíme Spinnerbait! :)jj nepropadnout muzikantům je těžká věc...

    OdpovědětVymazat
  2. Viď, přesně jsem si říkala :D
    Jen teda nevím, nevím, koho z nich bych si vybrala spíš... :P

    OdpovědětVymazat